Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna – 3 rady dla początkujących!

Telefoniczna rozmowa kwalifikacyjna to bardzo popularny etap na wstępne poznanie kandydatki, mający charakter stricte „przesiewowy”. Korzystają z niego głównie duże korporacje, chcące przyspieszyć proces selekcji. Zrobienie dobrego wrażenia na rekruterze jedynie za pomocą własnego głosu jest tutaj kluczowe. Co zrobić, żeby dobrze wypaść? Jak odpowiednio przygotować się do telefonicznej rozmowy kwalifikacyjnej? Oto 3 rady, które rozwieją Twoje wątpliwości:

1. Odpowiedni entourage

Jeśli aktywnie poszukujesz pracy, to telefon od rekrutera może zaskoczyć Cię wszędzie. Nie bój się go odebrać! Nie pokazuj swojego zdziwienia – jeśli aplikujesz na dane stanowisko, to kontakt ze strony HR-owca nie powinien być niespodzianką. Odpowiadaj spokojnym, ale zdecydowanym tonem. Jeśli czujesz, że nie masz swobody rozmowy, to poproś o kontakt w innym momencie. Kluczem do sukcesu jest pozytywne pierwsze wrażenie, dlatego też rozmowa w hałaśliwym miejscu, nie będzie dobrym rozwiązaniem.

2. Złota lista ‘to do’

  • Pamiętaj, że to rekruter prowadzi rozmowę, nie Ty. Pozwól mu przedstawić stanowisko, i opowiedzieć o firmie. Jeśli nie jesteś dobra w ‘ice break’erach albo ‘small talkach’ to nie ma sensu próbować:)
  • Słuchaj uważnie i dopasuj się do stylu w jakim prowadzi rozmowę. Utrzymuj dialog z rozmówcą, śmiało odpowiadaj na pytania! Wszelkie onomatopeje: ‚ykhm’, ‚eeh’, zastąp wyrazami wyrażającymi aprobatę : rozumiem, jasne, oczywiście.
  • Przygotuj coś do pisania – rekruter opowie o Twoich przyszłych obowiązkach, warto zanotować najważniejsze informacje.
  • Pytania rekrutera będą dotyczyć Twojego CV, dlatego warto mieć je przed oczami.
  • Jeśli wcześniej opracowałaś odpowiedzi na kartce, pamiętaj aby nie czytać zapisanej treści – rekruter usłyszy nienaturalny ton wypowiedzi. Jeśli Twoje notatki zapisane są na kilku kartkach to umiejętnie porozkładaj je na stole – szelest papieru i poszukiwanie odpowiedzi w zapiskach może  Cię zestresować i kompletnie zbyć z pantałyku.

3. Jak odpowiednio zakończyć rozmowę?

Rozmowa telefoniczna, podobnie jak i każdy etap rekrutacyjny, powinna zakończyć się czasem poświęconym specjalnie na Twoje pytania. Nawet jeśli zżera Cię ciekawość i chciałabyś zapytać o zarobki, możliwości rozmowy, awanse, to radziłabym zaczekać do kolejnego etapu. Nie warto wywierać na rozmówcy niepotrzebnej presji. Sugeruję skupić się na kolejnej rozmowie – zapytać kim będzie Twój rozmówca, jak najlepiej przygotować się do spotkania, dopytać o zakres obowiązków, czy typowe zadania osoby pracującej na podobnej pozycji. Powinnaś wywrzeć wrażenie osoby zmotywowanej i zaciekawionej potencjalną ofertą pracy.

No dobrze, ale co z Tobą? Czy miałaś styczność z telefonicznym etapem rekrutacji? Czy sprawiła Ci problemy? Pamiętaj, że jeżeli chcesz podzielić się opinią, dodać coś od siebie lub zapytać, to zapraszam do komentowania na blogu lub pisania do nas na: kontakt@babkiwbiznesie.pl. Babki w biznesie znajdziesz także na: Facebook i YouTube.

Pozdrawiam! A.